-

·
Digdir ble utsatt for hackerangrep
Flere av Digdirs digitale løsninger var nede lørdag. Grunnen var et hackerangrep.
-

·
Reuters: Stort dataangrep mot IT-gigant
Den indiske IT-giganten Tata Electronics bekrefter at de er utsatt for et dataangrep. 200.000 dokumenter skal være offentliggjort på det mørket nettet, ifølge Reuters.
-
![[Ekstra] KI-professor om gigantenes børskappløp: – Jeg har en følelse av at Anthropic har litt mer momentum akkurat nå](https://ophe.im/wp-content/uploads/2026/06/GretheNygaard3.jpg)
·
[Ekstra] KI-professor om gigantenes børskappløp: – Jeg har en følelse av at Anthropic har litt mer momentum akkurat nå
Anthropic og Open AI skal på børs og blir verdsatt til svimlende summer. Et av selskapene har litt mer momentum akkurat nå, mener KI-professoren.
-
![[Ekstra] Norsk VM-jubel får fiberkabler til å dirre](https://ophe.im/wp-content/uploads/2026/06/tampnetscoringsSOP.jpg)
·
[Ekstra] Norsk VM-jubel får fiberkabler til å dirre
Hopper du i taket om Norge scorer mot Senegal i natt, kan det slå ut på utstyret som overvåker Tampnets fiberkabel i Oslofjorden.
-
![[Ekstra] Går fra Google til Microsoft Norge](https://ophe.im/wp-content/uploads/2026/06/Espen20Rustad20Kristine20Dahl20Steidel.jpg)
·
[Ekstra] Går fra Google til Microsoft Norge
Microsoft Norge har ansatt Espen Rustad som ny leder for kundesuksess-enheten sin.
-
![[Ekstra] UiO svært kritisk til IT-pålegg fra staten: – Ser dere ikke at det er farlig?](https://ophe.im/wp-content/uploads/2026/06/original-15.jpg)
·
[Ekstra] UiO svært kritisk til IT-pålegg fra staten: – Ser dere ikke at det er farlig?
– Ser dere ikke at det er farlig, spør professor Francis Augusto Madeiros-Logeay.
-
![[Ekstra] Danmark vil sende datasentre bakerst i strømkøen](https://ophe.im/wp-content/uploads/2026/06/stromlinje-spania2.jpg)
·
[Ekstra] Danmark vil sende datasentre bakerst i strømkøen
I Norge avviser energiminister Terje Aasland at politikere skal avgjøre hvilke næringer som får strøm først.
-
![[Ekstra] Uro og ansatteflukt etter nedleggelse av Origo i Oslo](https://ophe.im/wp-content/uploads/2026/06/ad1c836f2c8479843fcbb80fbe1b2197.jpg)
·
[Ekstra] Uro og ansatteflukt etter nedleggelse av Origo i Oslo
Det siste halvannet året skal over 30 stykker ha sagt opp i Digitaliseringsetaten i Oslo kommune etter nedleggelsen av Origo, ifølge Digis kilder.
-

·
Offentlige tjenester var nede i nesten et døgn
Nettverksfeil førte til trøbbel hos en rekke offentlige datatjenester. Søndag er de på vei opp igjen.
-
![[Ekstra] Denne «byen» brukes til å trene på forsvar mot cyberangrep](https://ophe.im/wp-content/uploads/2026/06/image.jpg)
·
[Ekstra] Denne «byen» brukes til å trene på forsvar mot cyberangrep
Tar i bruk uvanlige virkemidler i kampen mot internett-truslene.